B2B markedsføring guide: 7 trin til betalender kunder – på autopilot

Laver du b2b markedsføring for dine produkter eller ydelser til andre virksomheder, men synes ikke at din markedsføring og kommunikation fører til nok salg?

Så er denne artikel løsningen på din problemstillingen. Her får du et indblik i, hvordan du kan forbedre kommunikationen og din markedsføring b2b. Det gør at du kan effektivisere din indsat med at skaffe flere leads (kunder) til din forretning.

Du får en guide på 7 trin om hvordan du allerede fra dag et kan forbedre din B2B markedsføring.

Derudover får du 5 gode huskeregler til, hvad du skal huske i din B2B markedsføring for få succes med det på den lange bane.

Rigtig god læsning!

Hvad er B2B Markedsføring

B2B markedsføring er en virksomhed, som markedsfører sig til en anden virksomhed. Målet med din b2b markedsføring skal altid være at skabe et B2B salg og et længerevarende samarbejde. 

Der, hvor B2B markedsføring adskiller sig fra så mange andre markedsføringsstrategier, som eksempelvis B2C markedsføring, er ved at have en længere kunderejse. 

Det skyldes som ofte, at de ydelser og produkter, der sælges, er dyrere og i større mængder. Dertil er der også oftest flere beslutningstagere. Specielt hvis du markedsføre dig til større virksomheder.

Selv hvis du markedsføre dig til mindre virksomheder kan kunderejsen være op til 36 måneder, da vi som virksomhedsejer er mere skeptiske og ikke har mange af de samme rettigheder, som en privat forbruger har.

Derfor er det vigtig, at din kommunikation i forbindelse med B2B markedsføring også er på en bestemt måde. 

Kommunikationen vil som ofte bygge på at skabe kendskab, troværdighed og interesse hos målgruppen, og det vil ofte tage flere måneder, inden der er skabt et salg. 

Den bedste B2B markedsføring strategi

Mange har meninger om, hvad der er den bedste B2B marketing strategi. 

Nogle mener det er b2b leadgenerering og andre mener det er cold canvas. Ligegyldigt hvilken branche du kommer til at snakke med, vil den person prøve at overbevise dig om, at deres metode er den bedste.

Dog har den bedste B2B marketing strategi siden år 2020 været at opbygge en struktureret salgstragt, hvor kunderne (virksomhederne) tages fra potentielle kunder til betalende kunder i din virksomhed.

Salgstragten skal først og fremmest bygge på at skabe opmærksomhed og interesse, som senere skal indlede til et webinar, en masterclass eller en workshop på en landing page. 

Om end det er B2B markedsføring eller B2C, så er det altid vigtigt, at du viser, hvordan du kan tage kunden i sin nuværende problemstilling til et punkt, hvor de har eller får en løsning på deres problem. 

Formålet med denne salgstragtsmetode er, at dine leads (potentielle kunder) hurtigt skal lære dig at kende.

Mere konkret vil dine leads gennemgå tre faser fra start til slut: 

  1. “Know” (Kendskab),
  2. “Like” (Lide)
  3. “Trust” (Tillid). 

Hvis ikke din B2B markedsføring og din salgstragt fører dine leads gennem disse tre faser, kan du risikere at tabe dem undervejs i processen og miste potentielle B2B salg og omsætning.

Hvis du vil vide mere om denne B2B marketing strategi kan du se vores korte masterclass om den simple 3 trins salgstragt der automatisk tager dine kunder igennem Know, Like, Trust faserne.

b2b markesføring: know like trust

5 vigtige ting at huske i din b2b markedsføring

Ledere og personer, der er ejer eller bestyrer en virksomhed, ved, at du prøver at sælge dem noget, når du laver cold canvas.

De kender som ofte selv alle tricks, og derfor har det også altid været sværere at komme i mål med et B2B salg ved første møde.

Derfor er der nogle helt grundlæggende ting, du skal huske, når du giver dig i kast med B2B markedsføring.

1. Kunderejsen kan være lang 

Det første, du bør vide, er, at kunderejsen på B2B markedet er længere end på B2C markedet.

Hvor kunderne på B2C markedet – alt efter produktet – som ofte kun tager nogle dage, så kan et B2B salg tage flere måneder og endda år.

Som ofte sker 85% af alle B2B salg først imellem 24-36 måneder. 

Det skyldes ofte, at kommunikationen mellem parterne er lang, men også fordi der er mange beslutningstagere samt informationer, der skal undersøges. 

Det er kun i meget enkelte tilfælde – ca 15% af alle B2B salg – som sker inden for de første 3 måneder. 

Hvorfor nogle salg sker inden for 3 måneder, mens andre salg sker inden for 24-36 måneder, det afhænger af mange faktorer. 

2. Brug marketing automation

Idet kunderejsen på B2B markedet er lang, er det en god ide, at du opsætter marketing automation i din forretning, da du kan mindske den tid, du bruger på markedsføring. 

Ved at lave en marketing automation opsætning laver du en salgstragt, som fører dine kundeemner ind på en landing page, hvorfra de eksempelvis kan se et webinar eller en pre-recordet masterclass.

Herefter kan de vælge at booke en samtale med dig.

Fordelen ved en marketing automation opsætning er, at du får strømlinet og automatiseret din B2B markedsføring, således du kan fokusere på din kerneforretning. 

Du finder min masterclass om den simpel 3 trins salgstragt her, således du kan gå fra tidskrævende B2B markedsføring til at fokusere på det, der er kernen i din forretning.

3. Markedsføring er en test

Mange, som ikke har haft succes med B2B markedsføring, vil sige, at markedsføring er ren gætværk, eller at det direkte ikke virker.

Men sådan er det ikke.

Markedsføring er en test. For det, som du tror kommer til at virke bedst i din B2B markedsføring overfor målgruppen, er sjældent det, som din målgruppe synes er bedst. 

Derfor er det vigtigt, at du husker at teste hele tiden, når det kommer til B2B markedsføring. 

Og når du tester, så tænkt ikke på hvad du kan lide, men i stedet tænk på hvad din målgruppe kan lide og føler.

En god ting er at tænke i:

  1. Drømme
  2. Frygt
  3. Udfordringer

Har du en af de 3 ting med i din markedsføring hvergang, er sandsynligheden større for succes.

4. Optimer på baggrund af data

Når du skal vurdere og optimere, om en B2B marketing strategi er rentabel, så vurdér og optimer på baggrund af data og statistik.

Spild ikke tiden på ligegyldigheder og gætterier, som ikke har nogen værdi for din forretning. 

Brug data og statistik fra dine programmer og platforme såsom Facebook, Hubspot, Simplero, Active Campaign, og lignende. 

Disse programmer og platforme har som udgangspunkt nogle dybdegående og gode datakilder, hvorfra du kan optimerer din B2B markedsføring ned til den mindste detalje.

Her taler vi både om hvad folk klikker på, hvor længe de kigger på dine videoer, om dine overskrifter fanger deres interesse og meget mere.

5. Læs, lyt, forny

En af de største fejl, som mange kan begå, er, at mange sidder fast i at benytte sig af den samme B2B marketing strategi, som virkede for 5 år siden. 

Inden for markedsføring er 5 år længe siden, og det er vigtigt, du følger tidens tendenser.

Det skyldes helt grundlæggende, at markedet ændrer sig hele tiden, og mange gange uden man konkret ved det.

Derfor er det vigtigt, at du er en af dem, som holder sig opdateret og åben overfor de nyeste trends og den seneste udvikling – ellers sakker du bagud i forhold til dine konkurrenter.

Hvis ikke du ved, hvor du skal gå hen for at få de nyeste opdatering inden for markedsføring, så er et af de bedste steder hos Marketing Brief Podcast.

Her vil du få relevant og brugbar viden, når du skal i gang eller optimere på din B2B markedsføring.

simplero online kursus platform og salgstragt platform
Byg din første automatiseret salgstragt med Simplero

⭐️ 30 dage uforpligtende
⭐️ op til 3 måneder gratis
⭐️ Prøv før du køber
⭐️ Stop når du vil

8 ting der vil forbedre din b2b markedsføring

Når du skal i gang med B2B markedsføring for første gang, eller du skal optimere på din B2B marketing strategi, så er det en fordel at kende til, hvad der kan forbedre din B2B markedsføring.

Det får du svaret på her:

1. Byg en persona (målgruppe)

Det er vigtigt at fastlægge, hvem der er din forretnings målgruppe. Hvis ikke du kender til den, så kan det være svært at komme fra start og få succes med din B2B markedsføring – også selvom du bruger den rigtige strategi. 

Hvis ikke du kan få succes med din markedsføring B2B overfor din målgruppe, så er det helt sikkert en ting som skal på din to do liste.

Der den for bred? 

Er det måske ikke den rigtige markedsføringskanal du bruger? 

Måske du ikke taler nok ind til deres drømme, frygt og udfordringer?

Det er vigtigt at teste af, om det eventuelt er finpudsning af målgruppen, som kan fører til flere leads og salg i din forretning.

Vi anbefaler altid at du laver en Persona, som beskriver præcis hvem din målgruppe og hvad den tænker.

2. 55% af salget er personlighed

Mange virksomheder har den opfattelse på B2B markedet, at et B2B salg hovedsageligt skal foregå ud fra rationalitet. 

Det kunne ikke være mere forkert. Du handler ikke med virksomheder, du handler med mennesker. Derfor er det også vigtigt, at din markedsføring taler ind til følelser og at du er en person som din målgruppe kan relatere til.

Også hvis du sælger mopper, tæpper eller andre upersonlige ting.

Faktisk er det sådan, at 55% af salget er personlighed. Derfor nytter det ikke kun at spille på rationalitet, idet over halvdelen af salgsarbejdet drejer sig om personlighed.

3. fordele vs features

Den helt klassiske fejl i 85% af alle selvstændigs b2b markedsføring er, at de taler om features.

  • Hvor mange videoer du får
  • syninger i tæppet
  • hår i moppen
  • Længde på konsulent timen
  • osv

Alt dette er features, og ikke fordele ved dit produkt.

Da køb er irrationalt og features er rationalt, så er dette ikke vejen frem i din markedsføring.

Her skal du tale ind i deres følelser med fordele, som dit produkt eller ydelse giver din kunde.

  • Find viden hurtigt og nemt
  • Tæppet er behageligt på din hud
  • Sikre du kun skal vaske gulvet en gang om ugen
  • Tid til at tale ud og forstå

Dette er fordele, og dette er ting der sælger.

Skriv en liste med features på et stykke papir, og ved siden af så omdan de features til fordele.

4. Byg en salgstragt og få flere samtaler

Ved at bygge en salgstragt kan du opbygge en strømlinet og automatiseret proces. Den reducerer ikke bare din arbejdstid med B2B markedsføring og B2B salg. Den gør den også meget mere effektiv. 

På den måde sparer du både tid og penge samt får flere salg i din forretning.

simplero online kursus platform og salgstragt platform
Byg din første automatiseret salgstragt med Simplero

⭐️ 30 dage uforpligtende
⭐️ op til 3 måneder gratis
⭐️ Prøv før du køber
⭐️ Stop når du vil

5. Byg en landing page til dit produkt eller service

Vidste du at en landing page gennemsnitligt konvertere 6 gange bedre end en under side på din hjemmeside?

Med en landing page kan du guide dine besøgende til at gøre det som du gerne vil have dem til. Så vil du have dem til tilmelde sig et webinar, så er det det eneste de kan gøre. Hvis du vil have dem til at hente en freebie, så er det det eneste de kan gøre.

På den måde fjerne du forvirring og sikre at de tager den handling, som du gerne vil have dem til.

b2b markedsføring landing page vs hjemmeside

6. Indsamling af mails er livsnødvendigt

Det er meget vigtigt i dit arbejde med en salgstragt, at du får indsamlet mails fra dine besøgende.

Du kan gøre dette med en freebie (gratis webinar, ebog, minikursus, e.l.) de har mulighed for at hente gratis. Det giver dem en årsag til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Disse leads på dit nyhedsbrev skal du bruge i dit arbejde med email-markedsføring.

En automatiseret email kampagne kan omdanne dem til betalende kunder i løbet af deres rejse igennem din salgstragt.

7. Lav et pre-recordet webinar

Den freebie, du tilbyder, kan være et pre-recordet webinar. Et pre-recordet webinar er et webinar, som er blevet optaget live og gjort tilgængeligt på eksempelvis en landing page. 

Mange af disse pre-recordet webinarer kan gøres interative, således målgruppen kan være en del af webinaret.

Det er muligt at programmere eksempelvis meningsmålinger, spørgsmål, som kan højne interessen hos målgruppen.

Hvis du vil have dit pre record webinar til at føles som et live webinar vil vi anbefale at du kigger på WebinarFuel.

Hvis du der imod heller vil have en simplere opsætning, så brug Clickfunnels eller danske Simplero.

8. Byg en trafikkilde op af gangen

En fejl, som rigtig mange begår, er at bygge for mange trafikkilder på samme tid.

Det skaber forvirring, du mister overblikket og har for meget at arbejde med.

Derfor er det bedre at starte med at bygge en traffikkilde op af gangen og derefter udvide med en ny trafikkilde.

Spørgsmålet er altid: hvilken skal jeg vælge?

Der er hovedsagelig to veje du kan få:

  • Organisk markedsføring
  • betalt markedsføring

Hvilken en du skal vælge afhænger meget af hvor langt du er i din forretning. Hvis du lige har startet din forretning og gerne vil have nogle salg ind her og nu, så anbefaler vi betalt annoncering, som eksempelvis facebook og linkedin.

Hvis du til gengæld er i gang med at opbygge en langvarig og holdbar forretning, så anbefaler vi at du kigger på SEO. Det er den mest holdbare og langsigtet markedsføring strategi du kan have. SEO tager tid og kræver en masse arbejde og tålmodighed.

Til gengæld, så snart det er sad op og det virker, så vil du altid have kunder i forretningen.

Det vigtigste er, at du bliver god til en ting af gangen, også hvis du ønsker at outsource det og give det til en facebook- eller SEO konsulent. På den måde ved du altid hvad de laver og kan dobbelt tjekke hvad de gør.

Konklusion

B2B-markedsføring er en afgørende faktor for succes i dagens forretningsverden. Hvis du ønsker at opbygge succesfulde relationer mellem din virksomhed og andre, er det vigtigt at have en strategi, der er målrettet din målgruppe og skaber relevant seo indhold.

For at opnå succes med din B2B markedsføring er det vigtigt at kende og anvende de rette kanaler. Herunder SEO, sociale medier og e-mail marketing, som giver en unik mulighed for at nå ud til dine kunder og samarbejdspartnere.

At analysere data og automatisere din B2B markedsføring er også vigtigt. Det kan hjælpe med at optimere og forbedre dine resultater og dermed øge din succesrate.

Men det vigtigste er at forstå de individuelle behov og ønsker hos dine potentielle kunder og samarbejdspartnere. Ved at tilbyde løsninger og service, der imødekommer disse behov, kan du opbygge stærke, langsigtet forhold og opnå succes på B2B markedet.

Så hvis du vil have succes med din, er det vigtigt at udvikle en målrettet strategi, anvende de rette kanaler, analysere data og forstå dine kunders behov.

lui høyer adia digital

Artikel af

Lui Høyer

Lui ejer markedsføringsbureauet Adia, hvor han hjælper andre virksomheder med at få organisk trafik til deres hjemmeside. For ham er hans søvn noget af det vigtigste. Derfor har han startet affiliate sitet Bedste Søvn, hvor han deler sin viden, erfaring og brugbare produkter med dig.