Guide: Hvad er marketing automation og hvordan bruger du det?

Marketing automation er den nye smart dreng i klassen, som gør at du kan automatisere din markedsføring indsats og koncentere dig mere om din forretnings kerneværdier.

Med marketing automation kan du automatisere dine markedsføringsprocesser og opnå bedre resultater,

Marketing automation frigiver en masse tid og kræfter i din virksomhed – ligegyldigt om du har ansatte eller ej.

I denne artikel vil vi dække hvad det er, hvilke fordele det har og hvilke platforme vi vil anbefale at du kaster dig over.

Rigtig god fornøjelse!

Hvad er marketing automation?

Marketing Automation er et nyt begreb inden for moderne markedsføring, som er kommet i forbindelse med den teknologiske udvikling. 

Marketing automation betyder i al sin enkelhed, at du gør brug af teknologi og tilføjer muligheder til at administrere og automatisere dele eller al inden for markedsføring.

Du kan automatisere alt lige fra organisk og betalt annoncering til hele din kunderejse og salgstragt

Du kan altså automatisere processen fra de skriver sig op til dit nyhedsbrev til de svinger kreditkortet og betaler.

Marketing automation eksempel

marketing automation aida modellen eksempel

Ud fra ovenstående model kan du se, hvordan det kan fungerer i praksis med marketing automation. 

Lad os tage udgangspunkt i for eksempel email-markedsføring.

Her kan du sende den første automatiserede email ud, hvori formålet og budskabet er at få personer fra email-listen til at tilmelde sig et webinar eller en demo af dit produkt eller ydelse. 

Her kan du komme med gratis vidensuddeling i form af en freebie, hvorefter du har indlagt en Call to Action-knap (CTA-knap).

Herfra vil personerne i email-listen gøre en af to scenarier:

  1. Enten vælger de at trykke på din CTA-knap (Call to Action) eller 
  2. de åbner nyhedsbrevet og glemmer alt om det.

Lukker de nyhedsbrevet og får ikke trykket på din CTA-knap, kan du sende en automatisk opfølgning ud som en påmindelse, eller mere gratis viden for, at vise du er ekspert inden for dit område.

Disse emails vil automatisk blive sendt ud med det antal dages mellemrum, som du har valgt at teste.

Protip: husk alt markedsføring er en test.

Vælger personerne fra email-listen derimod at trykke på din CTA-knap, så kan det resultere i samme som i første omgang:

  1. Enten finder de indholdet interessant og booker den første afklarende samtale,
  2. eller de glemmer at tage handling. Hvad der kan være mange årsager til.

Derfor er det vigtigt at sende en automatiseret opfølgning, således du ikke mister et potentiel salg.

Bare husk på, at hvis en potentiel kunde stadig er på dit nyhedsbrev, så er personen stadig interesseret. Så giv aldrig op. Bliv ved med at sende viden og hjælp til dem.

5 største fordele ved marketing automation​

Der er mange fordele ved at gøre brug af marketing automation i sin forretning. 

Ligegyldigt om du er en frisørsalson, massageklinik, marketingbureau, coachkonsulent eller lignende.

Vi har listet 5 af de helt grundlæggende fordele ved marketing automation op til dig:

1. Automaitser kunderejsen

Den første – og for rigtig mange den største – fordel ved marketing automation er, at du kan skabe en automatiseret kunderejse og salgstragt, der gør dine leads (potentielle kunder) til betalende kunder. 

En måde, hvorpå du kan få kunder ind i din forretning hver dag, uge eller måned, således du slipper for at ringe kunder op, betale for annoncer i avisen, skulle gå fra dør til dør, eller lignende. 

Marketing automation er reducerer en masse ressourcer og arbejdstid.

marketing automation

2. Reducer din arbejdstid

At arbejde med at få en potentiel kunde til at blive en betalende kunde kan tage lang tid – endda for nogle produkter og virksomheder, 36 måneder.

Det er nemlig vigtigt, at du og kunderne kommer gennem faserne “Know” (kende til din forretning), “Like” (finde interesse ved forretningen) og “Trust” (føle troværdighed og glæde ved forretningen).

Specielt vigtigt, hvis du arbejder med dyre produkter eller på B2B-markedet. 

Her kan det være en kæmpemæssig fordel at opsætte et automatiseret system, således det reducerer din arbejdstid.

Ved at reducere din arbejdstid kan du fokusere på det, du er allerbedst til i din forretning og der, hvor forretningen har sine kernekompetencer.

Ligeledes vil det også give flere og bedre resultater for dig og dine kunder.

3. Mindre gætteri, flere resultater

Det smarte ved marketing automation er, at du kan tracke og analysere data og statistik på din målgruppe og dine markedsføringsinitiativer.

Det vil sige, at du bedre kan teste, hvad der virker i din markedsføring, og hvad der ikke virker.

Dermed slipper du for gætterier og opnår flere reelle resultater der gør at du kan leve af og drive din forretning på bedste vis.

Tager du eksempelvis udgangspunkt i email-markedsføring, så tillader de fleste automatiserede email-systemer, at du kan lave A/B-test.

Det vil sige, at du kan teste Plan A op imod Plan B og derudfra finde ud af, om det er den ene strategi, som fungerer, eller det er den anden.

4. Lettere at sælge mere og fokusere på kerneforretningen

Dette punkt kan sættes i forbindelse med fordel nummer 2.

For har du først fået reduceret din arbejdstid på alt det, som ikke er din virksomheds kernekompetencer, kan du modsat have mere tid til din kerneforretning.

Derved kan du arbejde med alt det, du synes, der er sjovt og giver værdi. 

Ligeledes bliver det også lettere at sælge mere. Når du først har sat din første marketing automation op – det kan for eksempel være en salgstragt – så handler det blot om efterfølgende at tilføje flere trafikkilder til den, som eksempelvis facebook annoncering eller SEO via Google.

For hver trafikkilde du sætter op, sparer du ikke kun penge, men også tid, og du tjener i sidste ende også mere. 

5. Færre medarbejdere, og penge sparet

Du spare en hel masse penge og ressourcer ved ikke at ansatte medarbejdere, som skal stå til ansvar for forskellige arbejdsopgaver. 

Eksempler på ansættelser du kan spare væk:

  1. en email-specialist til at stå for email-markedsføringen, hvis det er denne del af din markedsføring, du vil automatisere. 
  2. Ansættelse af en sælger, der skal lave “cold canvas”, da du kan sætte en salgstragt op til at skaffe potentielle kunder på autopilot
  3. En reklame mand, da du kan få programmer som facebook til at lave de bedste reklamer for lige din målgruppe
  4. En marketing manager til at Poste blogindlæg og instagram opslag
  5. og meget mere. Kun din fantasi sætter grænser for hvad der kan automatiseres.

Pointen er, at du slipper for at binde dig og din forretning fast i ansættelser af medarbejdere. 

En anden pointe er, at du ikke er bundet til at ansætte folk for at få en rigtig god forretning med høj omsætning og mere frihed. 

Teknisk set kræver det ikke diverse medarbejdere med forskellige fagkompetencer.

Du skal blot gøre brug af den rigtig platform, da mange af de opgaver der er i et firma, kan automatiseres med marketing automation.

simplero online kursus platform og salgstragt platform
Prøv Simplero i 30 dage

⭐️ 30 dage uforpligtende
⭐️ op til 3 måneder gratis
⭐️ Prøv før du køber
⭐️ Stop når du vil

Guide: Sådan sætter du en marketing automation op​

En ting er, hvad marketing automation er og hvilke fordel der er ved det.

Noget andet er, hvordan du sætter en marketing automation op og får det til at køre af sig selv.

Til det skal du grundlæggende arbejde med:

  1. At skabe trafik
  2. At tilbyde en freebie (gratis viden)
  3. At have en CTA-knap (Call To Action)
  4. at lave kontinuerlig opfølgning

I visse tilfælde vil du komme til at arbejde med at lave opfølgninger på de kunder, som “falder fra” (ikke konvertere).

Her kan du arbejde med at lave opfølgninger på mail såvel som de sociale medier med retargeting.

Se en masterclass eksempel på en marketing automation bygget op som en salgstragt.

1. Trafik

Uden kunder kan din forretning ikke tjene penge, og derfor er trafik ind til eksempelvis din automatiseret salgstragt altafgørende.

Det er herigennem dit arbejde med marketing automation starter.

Trafik kan du skabe på overordnet to måder: 

  1. Den ene måde er organisk trafik, som du naturligt tilegner dig gennem eksempelvis de sociale medier, abonnenter på email-lister og Google. 
  2. Den anden måde er gennem betalt trafik, som kommer på baggrund af, at besøgende har trykket på en annonce. Det kan ske gennem annoncer på de sociale medier såvel som annoncer fra Google.

2. Freebie

Efter du har fastlagt, hvordan du skaber trafik til din forretning, skal du se på, hvordan du kan omdanne de potentielle kunder, der kigger forbi, til at lave en handling.. 

Som ofte kan det være en rigtig god ide at arbejde med at tilbyde de besøgende en freebie.

En freebie skal forstås som gratis viden, du kan tilbyde dine besøgende såsom en ebog, et webinar, en demo, casestudy, et gratis mini kursus, eller lignende. 

Skulle de besøgende være interesseret i at modtage din freebie, ønsker du den anden vej, at den besøgende eksempelvis skriver sig op på din email-liste, booker et kald, eller andet som er relevant i din forretning. 

Hvad end du ønsker, at dine besøgende skal gøre, så handler det om at få dem ind i din marketing automation opsætning, således du kan omdanne dem fra interesserede til betalende kunder.

Men før du kan omdanne dem til betalende kunder, skal du have dem til at booke et møde hos dig, og det gør du ved at sætte en CTA knap op.

3. Call to Action (CTA)

Om end det er den ene eller den anden marketing automation opsætning, du har sat op, så er det vigtigt, at det er tydeligt for dine besøgende at se en CTA-knap.

Det skal være tydeligt fra det øjeblik, de første gang får øje på din forretning, til de vælger og ønsker at være en betalende kunde. 

Første gang kan være en CTA-knap i en annonce (f.eks. “Se mere”), og efter de har set et webinar eller en introduktionsvideo (f.eks. “Køb”). 

Hvis ikke det er tydeligt for dine besøgende, kan du risikere, at de undervejs i processen falder fra og et potentiel salg kan være tabt.

Call To Action Knap

4. Opfølgning på mail og sociale medier

Ikke i alle tilfælde kan du omdanne en besøgende til en betalende kunde.

Nogle vil undervejs i processen falde fra af naturlige årsager. 

Det kan eksempelvis være, de glemmer at booke et kald, eller de glemmer at tjekke den mail, du har sendt dem.

Hvis det sker, er det vigtigt at lave en opfølgning, således de kan blive påmindet. 

Det kan ske gennem en ny mail eller gennem opslag/annoncer på sociale medier. 

Vælger du at sende en ny mail, bør du give den besøgende tid, ellers kan det virke anmassende. 

Vælger du at gøre brug af opfølgninger på de sociale medier, kan du opsætte retargeting-annoncer på facebook.

Det betyder, at dine annoncer rammer en målgruppe, som har vist interesse for det du sælger i din forretning og derfor er chancen større for et salg.

Begge metoder er brugbare, effektive og super vigtige til at fange de besøgendes interesse. Jo flere gange du minder dem om dit produkt eller ydelse, jo  større chance er der for et potentielle salg, du kan hive hjem – og så sker det endda automatisk, når det er sat op.

Derfor: Brug dem begge i din marketing automation opsætning.

SEO bureau adia logo sort - gennemsigtig
Video om Marketing automation

Se vores video om hvorfor og hvordan du opbygger en salgstragt, som en marketing automation der giver kunder automatisk

Hvordan vælger jeg den bedste marketing automation platform?

år du skal vælge den bedste marketing automation platform, så skal du overveje flere forskellige faktorer. Det vigtigste er at finde en løsning der passer til dit produkt og din forretning, der kan integrere med de øvrige systemer du bruger, og som er brugervenlig.

For at vælge den rigtige platform skal du se nærmere på nogle af disse funktioner:

• Kommunikationsfunktioner: Få et overblik over platformens forskellige funktioner i forhold til kommunikation, hvilke medier der understøttes, om der er mulighed for automatiserede kampagner og segmentering af kunder.

• Succesmåling: Tjek, hvilke typer af tracking og rapporteringsværktøjer der er tilgængelige, så du kan måle og analysere dit marketing.

• Integrationer: Undersøg, hvilke tredjepartsværktøjer og systemer platformen kan integrere med, og hvor let det er at integrere med andre systemer.

Ved at kigge på disse funktioner, kan du finde den bedste platform til dine behov.

Vi har listet et par marketing automation platforme op, som vi vil anbefale dig at bruge til dette formål:

Platforme til automatisering af webinarer

Måske du driver en coaching eller konsulent-forretning og dermed gerne vil lave en marketing automation, som indebærer, at dine potentielle kunder skal købe en dyre ydelse af dig.

Til dette formål vil vi anbefale en marketing automation platform, som gør det muligt at lave et webinar, casestudy, masterclass eller en demo, da det i 2023 stadig er den bedste måde at få kunder på:

Platforme til automatiske email kampagner

En af de vigtigste ting i din marketing automation er dit email setup.

Mens salgstragten er til for at konvertere dine leads til betalende kunder, så er nyhedsbrevet din gratis adgang til at nurse dine leads og gøre dem klar til at købe. 

Hvis du har valgt at bygge en salgstragt i Simplero, Clickfunnels, Webinarfuel eller Groovefunnels, så er der også indbygget emails i dem. Dog er der ingen af dem, som slår en platform der kun fokusere på emails.

Vi anbefale dig at kigge nærmere på disse marketing automation platform til emails:

  • Active Campaign
  • Convertkit

Platforme til automatisk kalender booking

Alt efter hvad du vælger at gå videre med, når du skal arbejde med marketing automation, er det ikke alle platforme, du behøver at gøre brug af.

Dog er der alligevel en ting, der er vigtig: Et bookingsystem. 

Uden det kan dine potentielle kunder ikke booke en uforpligtende og gratis samtale, så du kan få dem omdannet til at være betalende kunder.

Til dette kan du gøre brug af to platforme:

  • Calendly
  • Acuity Schedule
simplero online kursus platform og salgstragt platform
Prøv Simplero i 30 dage

⭐️ 30 dage uforpligtende
⭐️ op til 3 måneder gratis
⭐️ Prøv før du køber
⭐️ Stop når du vil

Hvordan måler jeg succesen af ​​marketing automation-kampagner?

For at måle succesen af ​​marketing automation kampagner skal du tracke kommunikationen, du har med kunderne. Dette kunne være gennem e-mail, sociale medier, annoncer og meget mere. Det betyder at du skal følge og analysere hver eneste interaktion, som kunderne har med markedsføringen.

For at sikre den mest korrekte måling af din marketing automation succes skal du se på effekten af ​​markedsføringsstrategien omkring salg, leads og antallet af nye kunder. Dette gøres ved at se på de resultater, der er genereret gennem kampagnerne.

Derudover er det vigtigt at se på, hvordan marketing automation har hjulpet med at forbedre kundetilfredsheden og samarbejdet med kunderne. Dette gøres ved at analysere deres engagement med det, du sender dem. Dette kan hjælpe dig med at forstå, hvordan du kan forbedre din strategi og øge effektiviteten.

Hvad er de største udfordringer med marketing automation?

Marketing automation har mange fordele, men der er også et par udfordringer, man skal tage højde for.

Den største udfordring ved marketing automation er kommunikation. Det kan være svært at skabe en kommunikation, som er tilpasset modtagerne og opfylder deres behov. Det er nødvendigt at skabe relevante og personlige kampagner, der rammer lige præcis det segment, som man ønsker at målrette.

En anden udfordring er at integrere marketing automation med andre systemer. Hvis man ønsker at tracke, hvordan kampagnerne går, skal man hurtigst muligt kunne integrere datasystemer og CRM-systemer for at kunne måle succesen.

Sidst men ikke mindst er det vigtigt at holde sig opdateret. Marketing automation udvikles konstant, og man skal være opmærksom på de nyeste trends og muligheder, så man kan holde sin markedsføring relevant og effektiv.

Få hjælp af en marketing automation specialist

Det kan være svært at starte fra bunden med at lave en marketing automation opsætning og vælge hvilke marketing automation platforme som er vigtigt for lige dig.

Specielt hvis du hverken har arbejdet med marketing eller teknik før.

I disse situationer kan det være rart at kunne se en video, hvor det bliver gennemgået – og det kan du heldigvis også.

Ved at trykke her kommer du ind til en mastermind, hvor der bliver gennemgået, hvordan du opsætter den bedste og mest brugte marketing automation opsætning i dag.

Her bliver du taget i hånden fra A til Z af en marketing automation specialist, således du kan komme godt fra start, når du selv skal i gang.

Rigtig god fornøjelse!

SEO bureau adia logo sort - gennemsigtig
Det simple 3 trins marketing automation system

Se hvordan vi får købeklare kunder i røret hver måned på autopilot med vores simple 3 trins system.

lui høyer adia digital

Artikel af

Lui Høyer

Lui ejer markedsføringsbureauet Adia, hvor han hjælper andre virksomheder med at få organisk trafik til deres hjemmeside. For ham er hans søvn noget af det vigtigste. Derfor har han startet affiliate sitet Bedste Søvn, hvor han deler sin viden, erfaring og brugbare produkter med dig.